roland dahinden | composer – performer
Picked as one of the 'Top Classical Albums of the Year 2004' by the arts journal The New Yorker
2004 Year-End ‘Best of’ List by Down Town Music Gallery, NYC


Der Schweizer Roland Dahinden, Jahrgang 1962, war Schüler u.a. von Georg F. Haas, Vinko Globokar und Anthony Braxton, wobei er gerade bei Globokar und Braxton die hohe Schule der Improvisation durchlief, der er seitdem mit seiner Posaune alles abverlangt. Doch wie erstaunlich die Diskrepanz zwischen musikalischer Praxis und dem Kompositionsprozess sein kann, lässt sich anhand der beiden Werke erleben, die sich fern von jeglichem exhibitionistischen Ausdrucksdrang bewegen. Im Gegenteil. Als wäre Dahinden noch einmal der Geist von Morton Feldman erschienen, stehen Silberen und Lichtweiss für ein behutsames Ausloten von Musik und Zeit. Die einzelnen Töne, die kurz vor dem Erfrieren zu stehen scheinen, bewegt Dahinden mit vorsichtiger Hand. Minimalistisch, subtil und zart. Mit einer kaum merklichen Differenzierung der Rhythmik und mit einer dynamischen Skala aus Piano und Pianissimo, die den Werken ihre archaische Aura verleiht. Allein Silberen für Streichquartett und Klavier wird damit zu einer Beschwörung der Ursprungslosigkeit, die zum Nachlauschen zwingt. Auf fast 45 Minuten ist dieses Stück angelegt. Und daher muss die Spannung genauso gehalten werden, nichts darf zittern, wie es schon Feldman in seinen mehrstündigen Langstreckenkompositionen für Steichquartett gefordert hat.
Solche auch konditionellen Höchstschwierigkeiten sind jedoch für das Arditti Quartet längst Alltag. Und auch mit der Pianistin Hildegard Kleeb lassen sich diese Slow-Motion-Empfingungswelten ein- und ausatmen. Mit radikaler Aufmerksamkeit für die versiegenden, feinen wie nuancenreichen Klangwerte konturieren sie so Dahindens Extrem-Vorstellungen von fragilen Körpern – und schärfen damit die unendlichen Möglichkeiten des Dazwischen-Hörens.
Mit einer gleichfalls auf den ersten Blick unspektakulären Reduktion lenkt Lichtweiss für Vibrafon Solo die ganze Aufmerksamkeit auf sich. Dahinden ließ sich dafür von fast weißen Gemälden der österreichischen Künstlerin Inge Dick anregen. Und wie die Schattierungen auf der Leinwand nur nach gründlichstem Augenschein sinnfällig werden, so organisiert Dahinden das vierteilige Lichtweiss zu einem luftigen Ton-Mobile, das faszinierend facettenreiche Schatten wirft. Zumal auch hier der Interpret (Bernd Thurner) zum idealen Partner wird, der diese unaufgeregten, musikalischen Grundsubstanzen vor dem meditativen Ritual schützt.
Auch wenn Dahinden nicht zuletzt durch seine Vorliebe für die Bildende Kunst als Initialzündung nahezu endgültig zum Alter Ego Morton Feldmans wird, so gibt gerade diese Einspielung ihm Recht, an dem Projekt jenes Minimalismus weiterzuarbeiten, bei dem Zeit kaum eine Rolle spielt.

Guido Fischer, Neue Zeitschrift für Musik, Schott Verlag, 2005


El ritmo se ha desvanecido; apenas pueden percibirse contrastes; un océano de suavidad envuelve la tímbrica; cualquier temática parece haberse evaporado: de este modo puede describirse la música del suizo Roland Dahinden (1962), un compositor muy cercano a la creación plástica contemporánea e interesado por el concepto de escultura sonora. Sus obras no apelan a la emoción ni a la sensibilidad; por el contrario, la sensación espacial resulta extraordinariamente marcada. Cualquier impresión de peso y volumen ha quedado abolida en beneficio de cierto estado gaseoso de la materia, de ciertos flujos que se expanden indefinidamente por el éter en virtud de leyes y estructuras bien precisas: geometrías ondulantes, círculos y espirales. Contra todo pronóstico, el interés esta garantizado: las dos piezas aquí reunidas, Silberen y Lictweiss, se desenvuelven en un universo de belleza. Para gozar de ella basta con descubrir las sutiles variaciones cromáticas, las íntimas agitaciones internas, los constantes pero casi imperceptibles cambios de ángulo y de luz que alteran la percepción de tan aéreas construcciones.
Silberen (1999), para piano y cuarteto de cuerda, se desarrolla a lo largo de veintiún movimientos entrelazados con misteriosa delicadeza, de tal manera que el conjunto parece desplegarse lentamente pero sin pausas ni inetrrupciones. Poco a poco vamos captando modulaciones y combinaciones familiares de notas, pero que ofrecen siempre diferencias tonales. El cuarteto que participa en la presente grabación es el Arditti: junto a la pianista Hildegaard Kleeb urde un tejido acústico de singular ligereza, una trama de brillos altamente matizados.
Lichtweiss (1999), para vibráfono solo, consiste en cuatro fragmentos, otras tantas exploraciones de armonías de compleja simplicidad, por así decirlo. No hay espectacularidad alguna ni sorpresas extremas, pero lo cierto es que atraen la atención del oyente con el encanto de un magnetismo débil pero innegable. El vibrafonista Bernd Thuerner sabe extraer una interesante gama de sonidos, a veces frotados y otras percutidos, cuyo enigmático encanto no deja de reverberar en el ambiente tiempo después de haber desaparecido.

Norberto Tauste


The Rest Is Noise: à la Mode

Happiness came the other day in the form of a fat envelope from Mode Records, the august New sYork new-music label. For years I've been treasuring Mode's releases of John Cage and Morton Feldman. The new batch contains vol. 8 of the Feldman Edition, Triadic Memories, available either as a single DVD or as 2 CD's, with Marilyn Nonken tickling the ivories; a 2-CD of the music of Cage-Feldman henchman Christian Wolff; the slow, static, largely tonal music of Somei Satoh, with Petr Kotik conducting the Janacek Philharmonic; and nervously expressive works of Jason Eckardt. So far the one I've really fallen for is a disc devoted to Swiss composer-trombonist Roland Dahinden, born 1962, who roams around in the rich landscape between the classical avant-garde and post-free jazz. The big work on the program, silberen, for piano quintet, strongly recalls Feldman in its hushed dynamics and glacial tempo, but something about the mood and sound is quite un-Feldmanlike. The language is not as chromatic as Feldman's, and sometimes hovers on the border of modal tonality, especially at the beginning. While Feldman often has secret narratives and dramas at work in his music, Dahinden avoids even a ghost of tension or conflict; he proceeds serenely from one collection of tones to another, as if puttering around a lunar garden. The Arditti Quartet and pianist Hildegard Kleeb play with magical purity of tone. I'm eager to hear more from this composer.

Alex Ross, The New Yorker, August 31, 2004


Inspired by the play of light in nature and in art, Roland Dahinden creates soundscapes that gleam with aural luminescence, so suggestive of visual phenomena that his work borders on the synesthetic. Similar in its calm ambience and its sense of suspended time to works by John Cage and Morton Feldman, Silberen for piano and string quartet is slow, meditative, and austere in its sonorities, evocative of the chalkstone landscape of the Silberen mountain range. Dahinden's spare notes and chords are treated as pure sounds, interlocking but without melodic connections or harmonic functions, and the cycling of pitches seems independent of structure and direction. The absence of any clear arrival point concentrates the listener's attention on events in the moment, which are touched on briefly then replaced by new combinations. Pianist Hildegard Kleeb and the Arditti Quartet are controlled and guardedly expressive, and their nuanced timbres reveal intense concentration. Bernd Thurner's meticulous performance of Lichtweiss for vibraphone is similarly focused and subdued. As muted as the subtly shaded monochrome paintings of Inge Dick, which stimulated Dahinden's imagination, this piece is based on refined gradations of attack, varied through the use of hard and soft mallets. Supervised by the composer, these works are accurately rendered and superbly recorded.

Blair Sanderson, All Music Guide


Voilà une bien curieuse musique, de type "minimaliste". Rappelons d'abord que l'interprète, improvisateur et compositeur suisse Roland Dahinden a été imprégné par diverses influences en jouant (le plus souvent avec sa femme Hildegard Kleeb) John Cage, Christian Wolff, Morton Feldman, Pauline Oliveros... De 1992 à 1995, il fut l'assistant de Alvin Lucier et Anthony Braxton à la Wesleyan University (Connecticut).
Silberen, c’est trois-quarts d’heure au quatuor à cordes et au piano, dans la nuance piano, sans rythme, sans vibrato, sans thème, sans contrastes frappants, sans but apparent, sans contenu dramatique, sans aucune direction tonale. Les sons sont “blancs” ; pour établir un parallèle avec le monde visuel, disons que l’on aurait l’impression d’observer une sorte de mobile chatoyant flottant très doucement dans un souffle de vent quasi-imperceptible. Ce sont toujours les mêmes éléments qui bougent, mais leur agencement l’un par rapport à l’autre crée d’incessantes nouvelles combinaisons visuelles. De la sorte, les 21 segments qui composent l’œuvre – chacun d'entre eux pour une formation instrumentale différente – sont des visions à chaque fois repolarisées des mêmes éléments de base, comme si l’on écoutait une sorte de cercle sonore où plane même une touche de romantisme. Aucun nombrilisme pseudo-méditatif ici, pas de contemplation, aucune impression de mélancolie, seulement l’envoûtement que peut provoquer l’observation soutenue d’un phénomène en mouvement imperceptible.
La seconde œuvre du CD, Lichtweiss pour vibraphone solo, procède par notes juxtaposées et joue sur les infimes nuances d’attaque entre mailloches douces et dures, sur les différences entre sons frappés et sons frottés avec un archet : Roland Dahinden gradue les sons dans l’espace et nous invite à en éprouver le résultat sonore, harmonieux et souvent harmonique. Comment caractériser cette musique ? Non pas la musique de la contemplation, mais celle de l’observation et du calme, d'une grande subtilité.

 

 

 

Yves Klein impressions


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