roland dahinden | composer – performer

CD RECALL POLLOCK "unüberhörbar spitze" in JAZZ'N'MORE, März 2013


Ich bewundere, wie die zwei das machen. Das ist von einer Spielfreude, von einer Energie und von einer Lebendigkeit - ja, das findet man selten. Thomas Meyer (Musik unserer Zeit, Schweizer Radio und Fernsehen SRF, 9.1.2013)



Für mich eine wenn nicht die aufregendste und spannendste CD-Edition von 2012. Johannes Anders



Festival Ulrichsberger Kaleidophon 2011

Wahrscheinlich den schönsten Auftritt lieferte das Schweizer Duo Recall Pollock. Die Pianistin Hildegard Kleeb und
der Posaunist Roland Dahinden begaben sich auf die Spur des amerikanischen Malers Jackson Pollock. Rasende
Läufe wechselten mit sorgsam gesetzten Klavierakkorden, verträumte Melancholie traf auf zorniges Aufbegehren.
Heftiger Applaus für ein Weltklassekonzert. (OÖNachrichten.at Bewertung)



Kaleidophon-Fest: Im Rachen des Alphorns

Roland Dahinden und Hildegard Kleeb demonstrierten exemplarisch, wie spontane Interaktion beglücken kann: in
dem jeder Ton bewusst gesetzt, keiner verschenkt wird, indem beide ihrer eigenen Spur folgen und doch auf den
anderen hören. Da konnte Dahinden mitunter dem Alphorn in den Rachen greifen, um dort mit dem Jazzbesen
Erinnerungen an verwehte Rhythmen wachzurufen. In Momenten wie diesen schien die große Welt im kleinen
Ulrichsberg den Atem anzuhalten. (felb, DER STANDARD - Printausgabe, 2. Mai 2011)


Bad Alchemy
von Rigo Dittmann

Was ich schon öfters mal salopp 'Pollocking' nannte, ist bei Recall Pollock (LR 651) Programm. HILDEGARD KLEEB & ROLAND DAHINDEN teilen seit 25 Jahren eine Schnittmenge aus den avantjazzigen Vorlieben des Posaunisten aus Zug, der nach Rouge, Frise Et Acide und Habarigari vor allem mit Anthony Braxton sich seinen Namen machte, und den eher avantklassischen der Pianistin aus Richenthal. Das Schweizer Label hat ART bot ihnen die Spielwiese, auf der sie Feldman, Spahlinger, De Alvaer oder Ablinger performte und beide zusammen Cage. LEO knüpft daran an mit dem Cover-Design aus bloßer Schrift. Auch Alvin Lucier und Christian Wolff gehören zum Repertoire der beiden, die hier, angeregt durch Jack the Dripper, frei improvisieren, wobei in meinen Ohren neben spritzigen Aktionen immer wieder auch der mal meditative, mal aleatorische Klang von John Cage anklingt, einschließlich seines präpariert geklopften Klaviers. Dahinden ist ein Ausbund an extended techniques, ein Flatterzüngler und Schnauber, der seinem Horn jeden nur denkbaren Schmier- und Spritzklang und allerhand unvermutete Gurr- und Schnarrlaute entlockt. Kleeb betont zwar durch harte Schläge die Hemingwayschen Züge in Pollocks Image. Öfters aber erinnern die beiden Schweizer am spritzigen Pollock-Klischee vorbei auch an den anderen Pollock, den von etwa 'Male and Female', 'The Moon-Woman', 'Blue (Moby Dick)' oder 'Easter and the Totem'. Dass sie dabei die Scheuklappen zwischen komponierter und impriovisierter JetztMusik auf spannende und einleuchtende Weise pulverisieren, ist zu selbstverständlich, um daraus ein großes Getue zu machen.

 


Asheville FM, Asheville, NC, USA
The Pollock in question is of course painter Jackson Pollock, the inspiration behind these 14 short improvisations by trombonist Roland Dahinden (who also plays alphorn) and pianist Hildegard Kleeb - a duo on stage and in life. Elegant and sophisticated muic, often sounding closer to contemporary chamber music than free improvisation. There's a fine, subtle chemistry beteen the players, and a certain tenderness in their musical gestures. The fact that the alphorn is a rare instrument in free improvisation gives this CD bonus points.
(Asheville FM Jazz Charts, December 2012)


Roland Dahinden & Hildegard Kleeb: Recall Pollock
One of the main qualities that I love in music is that of coherence: many artists over time have made ​​a bad use of it, especially when they saw increase their success with the public; on the contrary there are others musicians who have never a sought success, because their aim is to hit the audience without forcing, so that it is able to understand the proposal. The pianist Hildegard Kleeb and her partner trombonist Roland Dahinden have always worked to repropose and popularize the world of free improvisation of post-Cageana origin, calling to mind, on the hand, the historical names of the New York's creativity or composers belonging to its sphere of attraction (in addition with Cage, there were Wolff, Tenney, Lucier, Braxton. and so on) and on the other hand, the theoretical acceptances of much of the composition's European world: they are almost naturally involved in other musical concepts such as alea, instruments's preparation, clusters, silences, extension techniques, jazz improvisation: the paths to follow for the future of music. The Swiss couple has been appreciated many years ago for the revival of some pieces of Cage in version piano-trombone, but there is no doubt that they must to be mentioned for other recordings (among them, Kleeb should be remembered for "Grisailles", a composition for three pianos of austrian composer Peter Ablinger) The "piano-trombone" is certainly one of the lesser explored duets in jazz, so if you keep in mind also the matrix of contemporary music, the two musicians have done a special job in the artistic communication that shows the interconnections between the two instruments."Recall Pollock" is a true testament of these musical relationships: to pay homage to the painter who has completed the process of transition to the non-figurative art, could be tricky especially if you do not have sufficient means to load the expression: instead the two musicians use the narrative assumption, in which the music is described such as an ideal day of the painter: Kleeb proposes his piano playing without morphology, with clusters that evoke flow of spilled paint, while Dahinden, with an extraordinary mastery of extended techniques of the trombone, guide the hand of the painter in his nervous and creative developments; here we are faced with instruments that speak a language different from what we usually hear, terribly hard, but fascinating, showing an alternation between the most dynamic compositions and other more reflective (as if the painter was thinking about what to do)."Recall Pollock" is a valuable resource to finally define their work in a discography that usually gave a bad image of their art, suggesting a splendid vein in the reinterpretation not adequately supported by the will of composing.
(Percorsi Musicali, February 2013)


 

Au moment où Bryan Eubanks & Catherine Lamb rendent hommage (par un disque sur le label Sacred Realism) à la peintre Agnes Martin, la pianiste Hildegard Kleeb (improvisatrice et formidable interprète de Feldman, Cage ou Wolff) & le tromboniste Roland Dahinden – on aura rep éré le couple par exemple dans un projet Braxton publié par Hat – enregistrent une quinzaine d′impeccables petits formats «inspirés par Jackson Pollock»...

Sous le titre Recall Pollock, qui sonne presque comme un impératif, et derrière une pochette qui a le bon goût de ne pas reproduire la moindre toile (on se reportera au Free Jazz d′Ornette pour cela), le duo suisse se garde bien de nous faire le coup du dripping sonore ou du all-over; en retour, le chroniqueur ne convoquera ni sound-action-painting ni vain rapprochement trans-artistique! La musique cascade, énergique, découpée; et si elle songe au peintre, elle ne le singe heureusement pas: elle lui adresse un salut lointain; à distance, autonome, peut–être a–t–elle, oui, quelque chose du «souvenir», mais c′est de sa propre vivacité qu′elle tire tout son attrait et son inventivité.

(Guillaume Belhomme, le son du grisli)

 


 

 

 

Yves Klein impressions


Stones impressions

Recall Pollock impressions


Flying White impressions


Silberen impressions

Concept of Freedom impressions

Naima impressions

borderline impressions